JANGAN MENGELUH

by - December 23, 2012




bismillahirahmanirahim . . .

banyak benda yang terjadi kadang kadang buatkan aku rase penat. terase badan berat, hati berat, otak berat. kadang kadang bukan saja kecewa dengan diri sendiri, tapi kecewa dengan faktor yang lain. dengan keadaan sekeliling. dengan environment mungkin. terlalu banyak fikirkan dunia hingga aku lupakan Pencipta ku sendiri. Dia yang turunkan masalah buatku, Dia yang menguji aku. tiada aku berhak memohon kebaikan selain dariNya. ya Allah jauhnya aku  :'( terlalu benar berat kan dunia. 


aku tiada hak untuk mengeluh. mengeluh tu kerja setan. lesu tu kerja setan. marah marah tu kerja setan. berprasangka buruk tu kerja setan. mengumpat tu kerja setan. kenapelahhh kenapelahh aku sering lupa ? ya Allah, hambaMu mohon keampunan. terlalu kosong rasenya hati. sudah lama tidak diberi makanan rohani. perut dilayan indah. kadang-kadang sampai buncit tapi jiwa? langsung aku tak peduli. indah benar hidup aku rupanya. mana aku layangkan segala ilmu-ilmu dulu. sia-sia semuanya. ni lah namanya pokok yang tak berbuah. terlalu rugi rupanya. murkanya Allah padaku. tiada yang lebih teruk bila ilmu yang aku belajar tak dipraktikkan. semakin lalai . Astarfirullah al-azim. 




aku lupa rupanya . . .



Ketika kita mengeluh: "Ah mana mungkin...?" Allah menjawab: "Jika AKU menghendaki, cukup Ku berkata 'jadi', maka jadilah (QS. Yasin: 82)


Ketika kita mengeluh : “penatnyaa....”Allah menjawab : “...dan KAMI jadikan tidurmu untuk istirahat.” (QS.An-Naba:9)


Ketika kita mengeluh : “Berat sangat la,tak sanggup rasanya...”Allah menjawab : “AKU tidak membebani seseorang, melainkan sesuai kesanggupan.” (QS. Al-Baqarah : 286)


Ketika kita mengeluh : “Stressss nih...Panik...”Allah menjawab : “Hanya dengan mengingatku hati akan menjadi tenang”. (QS.Ar-Ro’d :28)

Ketika kita mengeluh : “Yaaaahh... ini semua bakal sia-sia..”Allah menjawab :”Siapa yang mengerjakan kebaikan sebesar biji dzarah sekalipun,niscaya ia akan melihat balasannya”. (QS. Al-Zalzalah :7)


Ketika kita mengeluh : “Gile aje..aku sendirian..tak ada seorang pun yang mau bantu...”Allah menjawab: “Berdoalah (mintalah) kepadaKU,niscaya Aku kabulkan untukmu”. (QS. Al-Mukmin :60)


Ketika kita mengeluh : “ Duh..sedih nya aku...”Allah menjawab : “La Tahzan, Innallaha Ma’ana. Janganlah kamu berduka cita, sesungguhnya Allah beserta kita:. (QS. At-Taubah :40)

Ketika kita mengeluh: " Sakit gak sembuh sembuh..." Maka Allah berfirman: "Dan apabila aku sakit, Dialah Yang menyembuhkan aku" (QS. Asy Syu'ara:80)




aku lupa, segala teka teki ade jawapannya. segala keluh kesah ade ceria nya. segala duka ada sukanya, segala penyakit ada penawarnya. ianya aku yang hanya perlu ..........................................................................................................................................BERUSAHA !





You May Also Like

0 comments

Say Good Words :)