holiday#2 : GUA TEMPURUNG, PERAK

by - July 24, 2012


Assalamualaikum.

salam Ramadhan tuk semue muslim + muslimah . taip entry kali ni sambil korek cokelat cadbury yang lekat celah-celah gigi. jangan bising-bising, cokelat tu adik aku punye, adiah besday beliau. aku curi dari dalam peti, kalau besok dye check tgok dah kurang, memang panas lah telinga guwa lepas tu . muehehe, sabar yer bro, pose2 jangan marahmarah nanti kene jual . ;p

okei. actually aku nak sambung cerite holiday aritu. tak tau lettew . holiday ke Perak #part 1 .

lepas dari melawat kellie's Castle, terus kami memecut kereta ke GUA TEMPURUNG, kalu berdasarkan kak ain yang bawak krete tak sampai pon sejam dari castle tu, tapi lau orang lain tak taulah. hewhew . 

sepatutnya, adelah lebih afdal sape yang nak datang sini, die buat preparation dulu. goggle dulu tempat ni macam mane. tapi dah nama pon guwa ni dasar anak tulen terengganu, so aku memang tak tau ape2 pon pasal gua ni. so, we done nothing for preparation . Gua Tempurung ni adelah salah satu contoh gue batu kapur, kat gopeng, perak. kalau dah dgar name gue ni pon orang dah boleh agak asal name dye kan. Gua ni memang bentuk dya macam tempurung sikit, dye ade lima kubah besar yang silingnya menyerupai tempurung kelapa, dengan setiap kubah mempunyai bentuk stalagmit dan stalaktit yang berbeza. Selain itu, setiap kubah berbeza dari segi suhu, aras air, dan kandungan batu kapur dan marmar. <----- sumber wiki. hehe .


  
bayaran nak masuk ke gua ni depend on kite punye trip. kalau trip kite mencabar dan lame, so fee dye up lah sikit (pic 1). mencabar die memang mencabar gile vavan aa, siap kene sliding bagai kalau nak turun . tapi disebabkan masalah kiteorg tak mengogel awal2 asal usul tempat ni, so kiteorang ambik trip tour no 2 je. tak basah lah, berbaloi pon ade, RM9 dalam mase 1jam 45 minit. hmm, satu lagi, time kiteorang pergi ni, kami kire bernasib baiklah sebab ade bebudak buat kem skali, dyorg ambik trip tour 4 , sepatutnya xplanation kiteorg ala kadar je bile dah masuk sane, tapi disebabkan ade bebudak tu so, kami just dgar explaination dyorg je.  lengkap giler, kire bernasib baik lah disitu :)

gua ni sangat cantik. sies aku cakap, bukan sebab nak bodek abang kaunter nak masuk murah, bukan bukan. tapi 1st time aku masuk sane, aku macam tergamam. Ya Allah, SubhanaAllah. segala puji bagi Allah.  Tiade yang mampu mencipta keindahan ini selain Engkau . menakjubkan. dah lah sejuk je.



takde mood lah pulak nak taip panjang-panjang. huuuuuuu.



untuk jalan sepanjang dalam gua ni selamat je, adelah licin-licin sikit, tapi so far okei , dyorang dah siap pasang tangge sume, ade 1000 anak tangga, ade sekejap naik tangga sekejap turun tangga, letih dye boleh tahan lahhh. cuma for those yang ambil trip tour 3 + 4 dinasihatkan utk bawak torchlight sebab dalam ni pon gelap. dah nama pon gua kan . takut tak nampak tangga, terus jadi arwah. hikhik .;p

permandangan kat luar gua ni pon sangat cantik. tempat ni siap ade flying fox bagai. mula-mula tu adelah jugak terdetik hati nak naik flying fox, tapi nampak macam set dyorang tak best sangat. cam tak berbaloi RM10 tuk satu kali trip yang pendek tu . so, aku buat keputusan tuk pendamkanlah dulu niat tu . ade rezeki lain kali yok :)


gambar nak gempak jeee -..-"


tu jelah kot aku dapat kongsikan tuk trip gua tempurung ni, rase tak larat pulak nak type panjang-panjang. *malas sebenarnye* hewhew . kalau berkesempatan datang sini lagi esok-esok dah taknak lepaskan peluang ambik trip 4, ^^, insyaAllah lah kan kalau ade rezeki :)




"Jauh perjalanan, luas permandangan, bertambah pengetahuan InsyaAllah :)"





thanx for reading (:






You May Also Like

0 comments

Say Good Words :)