pertama kali menjadi penderma .

by - June 16, 2012


assalamualaikum uolls. 


*kalu update entry kat blog ni pandai je aku cari mase . tapi kalu suruh aku setadi wooowooooo banyak woo alasan guwa bagi* 



hikhikhik . hujung minggu ni best ! <3
akhirnya selepas setahun bersedih , hari ni impian semalam dapat ku tunaikan .
tak sangka . masih diberi peluang itu . masih panjang umo ye . hehe .

euww euuww . bermadah-madah pulak kannn .

tadi . bersamaan dengan 16 jun 2012 aku memberanikan diri jugak pergi menderma darah . romate2 seme macam tak percaye je . tapi aku buat cool je. walaupon dalam hati ni, "ko ingat aku konfiden sangat ke ?" HAHAHA~ tahun lepas, eh, yeke tahun lepas . hmm, mase aku kat asasi palam aku pernah sekali nak menderma ni . tym tu dah exsited dah nak pergi, siap makan tghari banyak2 atas sebab lepas tu takdelah pitam ke hape lepas derma darah .

tapi tapi . lepas je makan dengan perasaan bermegah-megahnya berjalan nak masuk bilik tu kononnye aku ni berani lah tak takut jarum. jalan-jalan cool , masuk-masuk je tengok dieorang dah tutup kaunter . dyorang cakap bag darah dah penuh . ape barang. memang sedih jugak lah kan . tapi dalam mase tunjuk kecewe tu kat kawan-kawan kononye sedih lah tak dapat berbakti tapi sebenarnya aku bersyukur jugak lah tak derma . tipulah kan kalu aku cakap aku tak takut . 1st tym kot tu . sape tak takut tengok jarum besar gedabak main sesuke ati je cocok-cocok tangan . tambah pulak dengan cite keawan-kawan yang ade yang sampai pengsan lah . ade yang lengan dye sampai bengkak sebab dokter tak jumper cari urat yang nak tebuk tuu . macam-macam . tipu kalu aku cakap aku tak takot kan .

uhhhh . seriauuuuu .

1st time :)

Menderma darah adalah perbuatan mulia dan menjadi sedekah yang tidak ternilai harganya.
 Sebenarnya sel darah merah dalam badan kita hanya bertahan antara 115 hingga 120 hari. Selepas tempoh ini, ia musnah dan digantikan dengan sel baru.


"setelah 20tahun hidup. baru tahu arini aku darah B"

kawan yang teman guwa . ni 2nd tym dye . konon muke tak takut ;p

"sakit tak ?" . aku taknak gitau . experience urself ok :)

maseni dah siap . dye nak potong wayar . 
care dye potong macam dye nak potong tali pusat anak baru lahir je . hehe .

rehat rehat :)

nampak tak bag darah tu ? banyak kan sekali dye ambik darah . 
tapi tapi tak sangka average mase darah tu penuh utk aku dalam 5-7 minit je . 
laju giler .

yeaaayyy ! saye dah ade buku ni . anda bile lagi ? :O



Kebaikan Derma Darah

Tahukah anda, tindakan menderma darah akan mengurangkan paras ‘iron’
di dalam darah. ‘Iron’ adalah oksidan yang akan meningkatkan radikal
bebas di dalam tubuh. Jadi apabila anda menderma darah sekurang-kurangnya sekali dalam setahun, anda akan mengalami penurunan tahap ‘iron’ dan ini turut mengurangkan risiko serangan jantung pada diri.

Malah, pendermaan darah juga sebenarnya merangsang badan untuk menghasilkan lebih banyak sel darah baru yang mempunyai keupayaan lebih baik untuk membawa oksigen ke seluruh badan, membuatkan kita berasa lebih segar dan sihat.



hye . saye pon pakai merah ! .___________.


perasaan lepas derma : puas dan tak sangka . 
tak sangka sebenarnya tak sakit pon . sakit lagi kene cubit . 


hehe . pen off .



final xam 2 minggu agi :(

You May Also Like

0 comments

Say Good Words :)